Tips på lastträning

Lastning av hästar är ett ständigt återkommande problem och något som kan hindra en från att göra roliga saker tillsammans. Därför tänkte jag dela med mig av mina tanka kring lastträning.

Akademisk Ridkonst - Lastträning med Dansa - Foto Mikaela Orleifson

Den två viktigaste grundstenarna  för en lyckad lastträning är:
1. Bra kommunikation med din häst
2. Gott om tid

Saknas någon av dessa två är det svårt att på ett tryggt och förtroendeingivande sätt be hästen gå in i en hästtransport.

Bra kommunikation
För att du ska kunna be din häst om att gå in i transporten behöver ni ha ett gemensamt språk så att ni kan kommunicera. Det kan därför vara klokt at se över hur hanteringen i vardagen fungerar. Bristen den redan där kan det bli svårt. Hur går det till exempel att hämta hästen i hagen, gå till och från stallet, stå på stallgången och så vidare.

Det är även en god idé att göra lite övningar för att känna att hästen är uppmärksam på dig och följsam. Övningar så som att be hästen backa och gå fram, flytta framdel, flytta bakdel, ”följa John” är några exempel på övningar som kan hjälpa er att bygga upp ett gemensamt språk som ni senare kan ta med er vid lastträningen (och i mycket annat ni gör tillsammans också!).

Det är alltså en god investering att lägga tid på träning från marken.

Gott om tid
När ni kan kommunicera med varandra behöver ni gott om tid.
Med gott om tid menar jag att du aldrig ska ha en tid att passa när du tränar lastning med din häst för att undvika att du känner dig stressad.
Men en annan viktig sak som jag menar med gott om tid är att låta det ta flera träningstillfällen. Genom att gå långsamt fram utan att pressa hästen får du  oftast ett resultat som varar långsiktigt. En del hästar kommer kanske känna sig trygga och förstå vad som förväntas av dem på bara tre dagar medan andra kanske behöver tre veckor innan den känner sig trygg.

Att dela upp träningen i delmål är en effektiv träningsmetod. Det kommer innebära att varje träningspass kanske inte blir så långt, vissa gånger kanske bara 10 min. För det handlar inte om att stå och trötta ut hästen så att den väljer att gå in. Det handlar om att ge hästen självförtroende och viljan att gå in i transporten och det kan du inte uppnå genom att pressa eller forcera igenom något.

Exempel på delmål:
-Tryggt röra sig kring transporten, nosa på den, nosa på den nedfällda lämmen, titta in genom sidodörren framtill på transporten. Det är viktigt att låta hästen undersöka transporten innan man börjar ställa några krav om att gå in.

-Skramla med transporten.  Det är bra om hästen redan från början lär sig att det inte är någon fara om transporten skramlar till. Det är inte ovanligt att hästar blir rädda och vill fly från transporten om ett lite plötsligt ljud skulle uppstå och det utgör en stor risk för både hästen och människan. Att även beröra hästen med smekningar är bra, så att hästen inte skulle bli skrämd av att du lägger en hand på till exempel rumpan för att tala om vart du är.

-Kliva upp på lämmen. Om hästen känner sig trygg i närheten av transporten brukar det inte vara något problem att be hästen ta ett kliv upp med fram hovarna på lämmen. Nöj dig med det! Att vara nöjd med det lilla ger det finaste resultatet.

Akademisk Ridkonst - Lastträning med Dansa - Foto Mikaela Orleifson

-Kliva upp på lämmen även med bakhovarna. Här brukar en del ha det lite svårt. Att få fram hovarna på brukar gå bra, men många hästar känner en trygghet av att behålla bakhovarna på fastmark. Men har de tidigare delmålen gått bra och hästen känner sig trygg av transporten och dig  brukar det här också gå bra. Vill hästen inte kliva upp med bakhovarna betyder det att den inte känner sig tillräckligt trygg. Jobba då vidare med tryggheten. När hästen känner sig tillräckligt trygg kommer bakhovarna kliva på på lämmen.

-Gå in i transporten. Här brukar jag använda mig av ett långt rep som jag lägger fram runt bommen och tillbaka till mig. Syftet med repet är inte att ge mig styrka att hålla i om hästen börjar bråka. För bråk försöker vi undvika då det inte tillför något till en trevlig och lätt lastning. Syftet med repet är att jag på ett lättare sätt ska kunna visa hästen riktningen på vart jag vill att den ska gå, det vill säga in i transporten. Repet kommer också hjälpa till så att när hästen går in så kommer den ta huvud över den främre bommen som önskat i stället för som en del hästar vill göra och ta huvudet under.
Med vissa hästar är det totalt onödigt med repet på detta vis. På en del räcker det att man har repet som vanligt, står med sin egen kropp vänd in mot transporten för att visa riktningen och sedan frågar om den vill gå in.

-Stå kvar. När vi kommit så långt att hästen kan gå in är det viktigt att aldrig snabbt försöka sätta fast bakre bommen och säkra att hästen blir kvar. Vill hästen backa ut låter du den göra det. När hästen backat ut ber du den bara att gå fram igen.  Hästar som känner motstånd när de vill backa ut brukar ha en tendens att med all sin kraft kasta sig ut. Men låter man hästen backa ut när den vill så ökar man hästens förtroende då den känner att den inte är fast.
Men för att lära hästen att stå kvar så brukar jag börja med att be hästen gå upp på lämmen några steg, men inte hela vägen in. Sedan ber jag den att backa ett till två steg och sedan stanna på kommando. På det här sättet kan jag styra om jag vill att hästen ska gå fram, backa eller stanna. Efterhand som man känner att hästen lyssnar på det här och är följsam kan man be hästen att gå längre och längre in i transporten och se om man även här kan stoppa hästen i rörelse.

-När du har en häst som du kan be att vänta när den vill gå ut och som inte är rädd för att transporten kanske skramlar lite  kan du i lugn och ro sätta på den bakre bommen och sedan gå fram till hästen genom sidodörren. Om du har haft repet över främre bommen när hästen gått in så se till att den ligger även över den bakre bommen och att den inte hänger för djupt mot transportgolvet så att hästen riskerar att trampa på det eller trassla in sig medan du går runt. När du är framme hos hästen pratar du lite lugnt med den och smeker lite grann innan du går bak igen för att backa ut hästen.

-Backa ut ur transporten. När jag ska backa ut hästen så tar jag aldrig bort den bakre bommen förren hästen står lugnt. Trycker den i mot så väntar jag tills den har slutat trycka. När bommen är borta väntar jag någon sekund innan jag ger kommandot för att backa som jag lärt in tidigare. Att ta bort den bakre bommen ska alltså inte vara kommandot för hästen att backa ut. Här brukar jag lägga en hand på hästen rumpa, som efter hand hästen backar glider längs med hästen, för att ge den lite stöd och guidning  så den backar så rakt som möjligt och inte trampar utanför lämmen.

Tips!
Om du har en transport med frontavlastning och en häst som vågar gå in i transporten om du går före kan du utnyttja detta för att få hästen att börja tänka mer framåt och inte så mycket bakåt. Öppna så att du kan gå rakt igenom med hästen, gå in och stanna till där hästen normalt ska stå och fortsätt sedan ut. Pröva även att gå motsatt håll, alltså in i transporten genom frontavlastningen.
Gå även rakt igenom då och då utan stopp.

Nu kan hästen lär sig att enda vägen ut ur transporten inte är bakåt utan även framåt och du kan även öka hästens fokus in i transporten.

 

Slutord
Tänk alltid på din och hästens säkerhet när du lasttränar. Ha gott om tid, du kommer tjäna på det i längden. Och ta hjälp om du känner dig osäker!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *